عامل انسانی، یا ایمن نبودن جادهها؛ کدام حادثه آفرین هستند؟
عامل انسانی، یا ایمن نبودن جادهها؛ کدام حادثه آفرین هستند؟
به رغم اینکه برخی کارشناسان صنعت حمل و نقل جادهای نبود فرهنگ رانندگی را عامل اصلی حوادث جادهای میدانند، اما برخی دیگر میگویند در یک سانحه جادهای نمیتوان به طور یقین یک علت را بررسی کرد و عواملی چون عوامل انسانی،جادهای و وسایل نقلیه تاثیرگذار هستند.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ در سوانح جادهای سرعت بیرویه خودرو نقش تعیین کنندهای دارد. چنین مواقعی در حالی که گفته میشود نبود فرهنگ رانندگی موجبات آن سانحه را فراهم کرده اما جاده و وسایل نقلیه هم بیتقصیر نیستند.
به گزارش CHN، پزشکی قانونی معتقد است که سهم اتوبوس از سوانح جادهای یک درصد است اما یک کارشناس صنعت حمل و نقل این آمارها را غیر مستند دانسته و معتقد است کارشناسان دولت از علم آمار برخوردار نیستند.اما این کارشناس معتقد است: «جادههای ایران حادثه خیز نیستند و فرهنگ رانندگی است که هنوز در کشور نهادینه نشدهاست. اما هنوز مسئولان علت تصادفات جادهای را نقاط حادثه خیز میدانند.»
در سال گذشته 20 هزار و 68 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار در مقایسه با آمار سال 1389 که 23 هزار و 249 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند 13.7 درصد کاهش را نشان می دهد. در حوادث رانندگی پنج ماهه امسال هم هشت هزار و 540 نفر کشته شدند که این آمار نیز نسبت به پنج ماهه سال گذشته، 5.6 درصد کاهش داشته است.
در پنج ماهه امسال نیز 96 نفر در حوادث رانندگی اتوبوسها جان باختهاند که این تعداد 1.1 درصد از کل تلفات (هشت هزار و 540 نفر) را شامل میشوند.
در این خصوص بهمن عشقی کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل در گفت و گو با CHN، جادههای کشور را دارای امنیت دانست و اذعان داشت: «جادههای ایران امن است و اگر تصادفی رخ میدهد به علت تقابل و نبود فرهنگ رانندگی است.»
وی خاطر نشان کرد: «مسئولان بر یک جمله بسیار تاکید دارند و آن جادهها و نقاط حادثهخیز است در حالیکه به نظر من جادههای حادثه خیز بالقوه بوده و با اشتباهات یک راننده بالفعل میشود. پیش از اینکه به امنیت یک جاده انتقاد کنیم بهتر است فرهنگ رانندگی را افزایش دهیم.»
عشقی با بیان اینکه در جهان امروز براین باورند که رانندگی در دنیای متمدن تعامل انسانی است افزود: « 70 درصد تصادفات جادهای نتیجه عامل انسانی است.»
وی با بیان اینکه ایمن سازی جادهها امری منطقی است اذعان داشت: «مسئولان باید اعتبارات لازم برای تجدید ایمنی در جادهها را اختصاص داده و هرساله که جادهها دچار نواقصی مثل کمرنگ شدن خطکشی، صدمه روکش آسفالت،علائم میشود رسیدگی کنند.»
وی در پاسخ به این سوال که طبق آمار پزشکی قانونی، یک درصد تصادفات جادهای متعلق به اتوبوسهاست عنوان کرد: «تمامی آماری که در این خصوص منتشر میشود از صحت کافی برخوردار نبوده و نمیتوان به طور حتم گفت این امار درست است چرا که مقوله علم آمار بسیار عمیقتر از آنچه است که در کشور وجود دارد و به آن استناد میشود.»
وی در خصوص فرهنگسازی رانندگی گفت: «تا مسئولان دولت، خود در این خصوص اصلاحاتی انجام ندهند چطور میتوان از مردم توقع رانندگی صحیح را داشت. وقتی در شرایطی خودروی وزیر راه و شهرسازی به علت سرعت بالای آن در جاده دچار سانحه میشود چه انتظاری از مردم عادی میتوان داشت.»
عشقی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آمارها بیانگر سهم یک درصدی اتوبوسها در سوانح جادهای است خاطرنشان کرد: «بعید میدانم چنین آماری صحت داشته باشد چرا که کارشناسان ما در دولت توانایی تجزیه و تحلیل نداشته و از علم آمار برخوردار نیستند و با اطلاعات و فاکتورهای غلط آمار ارائه میدهند و به جرات میتوان گفت که نمیتوان به چنین آماری اکتفا کرد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش به تبحر و نهاینه کردن فرهنگ رانندگی در مردم جامعه تاکید کرد و ادامه داد: «در چه شرایطی راننده اتوبوسی که تاکنون از یک مسیر جادهای عبور نکرده و با راه آشنا نیست میتواند مسئولیت جان 30 تا 40 مسافر را بپذیرد.»
اما دکتر علی شریعت مشکلات جادهای را تنها علت بروز حوادث جادهای ندانست و گفت: «چندین فاکتور مهم تاثیرگذاردر سوانح جادهای است که از آن جمله میتوان به عامل انسانی، جادهای و وسایل نقلیه اشاره کرد.»
این کارشناس صنعت حمل و نقل ادامه داد: «عامل انسانی بیشترین سهم را در سوانح جادهای دارد و طبق مطالعات انجام شده قیاس جاده خطرناکی مثل جاده چالوس در کشوری دیگر بیانگر رشد تصادفات در ایران است.»
وی افزود: «این که بگوئیم تمامی اصول ایمنی در جادههای ایران مدنظر قرار گرفته اشتباه است؛ چراکه طبق بررسیهای صورتگرفته در سالهای گذشته نقاط حادثهخیز زیادی در کشور رفع شده که دارای مشکلات زیادی بوده و این یعنی اینکه همه جادههای کشور ایمن نیستند.»
شریعت در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «در سالهای گذشته موضوعی با محوریت بازرسی ایمنی راهها در دولت مطرح شد که طبق آن باید جادههای اصلی و بزرگراهها مورد بازرسی ایمنی قرار بگیرند، که انجام این اقدام میتوانست مشکلات موجود در شبکههای راهی را مشخص کرده و در جهت رفع آن اقداماتی صورت بگیرد که تاکنون این اقدام به صورت رسمی انجام نشده است.»
وی ادامه داد: «اینکه بگوئیم مشکل اصلی تصادفات جادهای راه است صحیح نیست و این مورد یک فاکتور تاثیر گذار است در حالیکه عوامل دیگری نیز دخیل هستند.»
شریعت عنوان کرد: «در گذشته به بحث ایمنی و مهندسیهای مربوط به آن بهایی ندادیم و و در حال حاضر فارغالتحصیلان عمران که عمده فعالیتشان در مورد راه است آموزشهای کافی و کامل ندیدند.»
وی راههای برون شهری را دارای متولی دانست و گفت: «بیش از 30 درصد کشتهها مربوط به راههای درونشهری است که متولی خاصی ندارد و باید شهرداریها اقداماتی در این مورد انجام بدهند اما متولی خاصی ندارند که خود به تنهایی یک مشکل و عامل برای سوانح رانندگی مد نظر قرار میگیرد.»
+ نوشته شده در دوشنبه هشتم آبان ۱۳۹۱ ساعت 21:30 توسط سید
|

شعار وبلاگ: خدایا به ما پول بده و به مسئولین ما عقل !!!